Testwiki:הידעת?/מאוקטובר 2024

מתוך testwiki
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תבנית:ארכיוני דיוני הידעת? תבנית:החלפת קטעי הידעת

אני מבקש להוסיף עוד קישוריות פנימיות בתבנית:הידעת? 138

קישוריות נוספות, כמו למושגים תרופה, מחקר, תופעת לוואי, פטנט או רווח (כלכלה), יקלו על שילוב התבנית בדפי "הידעת" של הפורטלים. ובכלל, התבנית הספציפית ענייה בקישוריות פנימיות, מסיבה לא מובנת. תודה. אומרים ישנה - שיחה 18:56, 29 ביולי 2023 (IDT)

הנה הקטע: תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 19:18, 5 באוגוסט 2023 (IDT)

אחרי שנה בלי התנגדות של איש, הוספתי את הקישוריות הפנימיות בעצמי. טופל. תודה. אומרים ישנהשיחה 20:23, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:46, 15 באוקטובר 2024 (IDT)

בבקשה להסיר את הקטע עד לשכתובו. הקשר בין ויברטור להיסטריה נשית התברר כטעות מביכה (הסתמכות על מאמר שגוי שחלקים לא מבוטלים מהממסד המדעי לקו בה). Tzafrir - שיחה 09:16, 5 בדצמבר 2022 (IST)

לא הבנתי למה להסיר. בדיוק בזה עוסק הקטע. חמויישֶה - שיחה 11:14, 5 בדצמבר 2022 (IST)
הוויברטור היה במקור מעין מכשיר עיסוי כללי. ככזה הוא שווק גם כתרופת קסם שמטפלת בכל דבר (וגם בהיסטריה נשית). Tzafrir - שיחה 19:46, 13 בדצמבר 2022 (IST)
אין חולק. אלא שבגלל זה העובדות נכונות: בגלל הטעות הרפואית הזאת, ויברטור (כמרפא למזור) היה זמין לקנייה ושימוש ביתי לפני שואב אבק. חמויישֶה - שיחה 11:23, 26 בדצמבר 2022 (IST)
„העובדה כי הוויברטור אפשר לאישה לקבל טיפול בהיסטריה נשית בפרטיות ביתה, הפכה את המכשיר לנפוץ״: משפט שגוי. Tzafrir - שיחה 12:09, 13 באפריל 2023 (IDT)
איזה חלק בו שגוי? בערך על הויברטור כתוב: "הוויברטור היה אחד מן המכשירים החשמליים הראשונים שנמכרו לצרכנים פרטיים, הרבה לפני מכשירים חשמליים "חיוניים" אחרים המוכרים לנו היום. ניתן היה לקנות ויברטור תשע שנים בטרם ניתן היה לקנות שואב אבק, ועשר שנים בטרם נמכר לצרכנים מגהץ חשמלי." לי זה נראה מספיק בכדי להצביע על היותו נפוץ יחסית. חמויישֶה - שיחה 14:23, 13 באפריל 2023 (IDT)
במשפט, „העובדה כי הוויברטור אפשר לאישה לקבל טיפול בהיסטריה נשית בפרטיות ביתה, הפכה את המכשיר לנפוץ״, בסך הכול חסרה המילה "כביכול". דהיינו, אמורים לכתוב שם „העובדה כי הוויברטור, כביכול, אפשר לאישה לקבל טיפול בהיסטריה נשית בפרטיות ביתה, הפכה את המכשיר לנפוץ״. זה כל הסיפור. האם אני רשאי להוסיף מילה זו בעצמי? אומרים ישנהשיחה 20:26, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:48, 15 באוקטובר 2024 (IDT)

הוספת שתי מילים נחוצות מאוד לקטע קיים

בתבנית:הידעת? 8 בדצמבר - סדרה 2, בתחילת המשפט השלישי, יש להוסיף את המילים "התבנית:ה". אחרת לקורא אין מושג בכלל באיזו תקופה מדובר. להלן הקטע: תבנית:הידעת? 8 בדצמבר - סדרה 2 תודה. אומרים ישנה - שיחה 07:57, 3 בדצמבר 2021 (IST)

תבנית:בעד, בהנחה שאכן מדובר בעת העתיקה. דג קטן - שיחה 22:09, 15 בפברואר 2023 (IST)
תוקן כבר. להסיר? Tzafrirשיחה 10:56, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
אם מותר לך להסיר, אז כן. תודה. אומרים ישנהשיחה 20:30, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
התכוונתי: להסיר מכאן, או לארכב. Tzafrirשיחה 08:10, 9 באוגוסט 2024 (IDT)
אם יש לך סמכות לעשות זאת, אז כן. חשבתי שהסמכות לזה של המנהל בלבד. אומרים ישנהשיחה 10:47, 9 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:49, 15 באוקטובר 2024 (IDT)

חזרה בתשובה - משימה בלתי אפשרית?

תבנית:מסגרת

מקורות: הערך משימה בלתי אפשרית והערך האנגלי על סטיבן הילתבנית:אנ. ‏עמיחישיחה 17:42, 29 ביולי 2024 (IDT)

תבנית:נגד. אין פה שום הפתעה. לא מתאים גם לפורטלים. אומרים ישנהשיחה 13:53, 30 ביולי 2024 (IDT)
אני דווקא מוצא את זה מעניין, אבל זה לא משתקף בערך עליו באנגלית. בעצם, למרות היותו אורתודוקס הוא השתתף במשך עשור שלם בחוק וסדר (לא פחות מעניין מהקטע שהוצע), כך שנראה שיהדות אורתודוקסית לא בהכרח מתנגשת עם ימי צילום. כן מתנגשת עם קריירה על במה חיה. חמויישֶהשיחה 15:51, 30 ביולי 2024 (IDT)
יש לנו קטע יפה על שחקן בייסבול, שהצליח להישאר הרבה מאוד זמן בליגה גבוהה, ולהשיג הישגים מרשימים, למרות הימנעות ממשחקים בשבת. הצלחה גדולה בנושא היא בסיס לקטע מעניין. אבל פרישה מעיסוק כדי לשמור שבת, זה לא מפתיע בכלל.
ולגבי הסדרה "חוק וסדר", האיש בכלל לא זכור לי משם. אומרים ישנהשיחה 19:00, 30 ביולי 2024 (IDT)
לא מכיר את הקטע שאתה מדבר עליו. אולי אתה מתכוון לסנדי קופקס שנמנע מלשחק ביום כיפור? על כל פנים, המידע על חוק וסדר מופיע בערך על סטיבן הילתבנית:אנ. חמויישֶהשיחה 15:12, 31 ביולי 2024 (IDT)
צודק. סליחה. הקטע שחשבתי עליו עוסק באי משחק ביום הכיפורים. לא בשבת. אומרים ישנהשיחה 17:52, 31 ביולי 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:51, 15 באוקטובר 2024 (IDT)

אחד העם והשבת

תבנית:מסגרת איילשיחה 02:27, 21 בינואר 2024 (IST)

נחמד. חמויישֶה - שיחה 09:40, 21 בינואר 2024 (IST)
תבנית:בעד. ואהייה עוד יותר בעד אם הקטע יסתיים בנקודה אחת, ולא בשלוש. אומרים ישנה - שיחה 12:16, 21 בינואר 2024 (IST)
עוד מישהו תומך? קשה לי לקבל עם שני תומכים בלבד, וזה נראה לי אחלה קטע. חמויישֶהשיחה 17:57, 30 ביולי 2024 (IDT)
@פעמי-עליון? איילשיחה 13:30, 2 בספטמבר 2024 (IDT)
אני הופתעתי, הייתי בטוח שמנסח הביטוי היה הרבה יותר קדום ודתי. נקודה אחת במקום שלוש לא תזיק. כך או כך, תבנית:בעד חזק. פעמי-עליוןשיחה 18:47, 3 בספטמבר 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:54, 15 באוקטובר 2024 (IDT)

גם בירושלים יש שער ניצחון

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 13:10, 5 ביולי 2023 (IDT)

תבנית:בעדFuncs‏ 𐫱 שיחה 19:52, 15 ביולי 2023 (IDT)
נחמד. ביצעתי קצת הגהה. שמזן (שיחה) • ערכי בראבו • 10:23, 18 ביולי 2023 (IDT)
זהו לא שער הניצחון היחיד בישראל, בתל שלם ישנו שער ניצחון לכבוד אדריאנוס, קיסר רומא. המקור לכך הוא מהערך שער ניצחון. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 12:23, 26 בספטמבר 2023 (IDT)
השאלה היא אם ואיך לצרף ידיעה זו לקטע. אני חושב שזה בגדר ״תפסת מרובה״. 2A00:A040:1A4:8F3D:84AC:8A3A:65A8:ADA8 19:43, 26 בספטמבר 2023 (IDT)
אם אין לך הצעה לנוסח חלופי, אין ברירה אלא פשוט לוותר על הקטע. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 19:10, 30 בספטמבר 2023 (IDT)
לוותר על הקטע בגלל מה? בגלל שאי אפשר לדחוף לתוכו מחסן של עובדות לא הכרחיות? לאף קטע אי אפשר לדחוף עוד ועוד ועוד. אומרים ישנה - שיחה 21:17, 30 בספטמבר 2023 (IDT)
אפשר פשוט לציין שבישראל יש שני שערי ניצחון ולצרף את המידע שציינתי. אני חושש שזה אולי עלול ליצור דעה מוטעה לפיה הקשת הזאת היא שער הניצחון היחיד בישראל, ולפיכך אני מציע להוסיף את המידע שציינתי. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 22:47, 30 בספטמבר 2023 (IDT)
לא רק שזה לא שער הניצחון היחיד בארץ, זה אפילו לא שער הניצחון היחידי בירושלים. שרידי שער נוסף ניתן לראות עד היום למרגלות שער שכם, ושני חלקי כתובת שכנראה השתייכה לעוד שער ניצחון (אם כי יש דעות חלוקות בנושא) התגלו כ400 מ' צפונה משם.
Weksler-Bdolah, S. (2019). Aelia Capitolina – Jerusalem in the Roman Period. Leiden, The Netherlands: Brill, pp. 56-62
דניאל צבישיחה 13:36, י' באדר א' ה'תשפ"ד (19.02.24) 13:36, 19 בפברואר 2024 (IST)
שער הניצחון בתל שלם מפורק לגמרי, לעומת זאת, ההוא משעל דרך הייסורים הוא שני שליש שלם. חוץ מזה, תל שלם זה בית שאן, לא בירושלים. הקטע לא יכול לעסוק בכל שערי הניצחון בארץ. הוספתי את המידע הרלוונטי לירושלים. תודה. אומרים ישנה - שיחה 22:36, 19 בפברואר 2024 (IST)
אומרים ישנה, הקטע טוב, אני לא חושב שיש צורך בעוד מידע על שערי ניצחון בישראל. אשאיר לך להחליט אם לוותר על המשפט האחרון, שלא קשור לנושא הקטע (מבנים עתיקים שנבלעו במבנים חדשים). אני חושב שאת המלה "שמשמשת" יש להחליף ב"שכיום, בעקבות המבנים שנבנו סביבה, משמשת". פעמי-עליוןשיחה 16:19, 9 באוגוסט 2024 (IDT)
את המשפט האחרון הכנסתי בעקבות דרישות בתגובות. אפשר להוריד אותו מחדש. ולגבי הצעתך האחרת, היא התקבלה. שיפרתי את הניסוח גם באופן כללי. תודה. אומרים ישנהשיחה 10:08, 10 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת מספיק תמכו, העירו ושיפרו. חמויישֶהשיחה 10:46, 21 באוקטובר 2024 (IDT)

הקרצייה המדביקה באלרגיה

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 22:07, 30 ביולי 2023 (IDT)

תבנית:בעד. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 12:28, 26 בספטמבר 2023 (IDT)
תבנית:בעד. מעניין, אבל נראה לי שצריך קצת לפשט את הטקסט, שיהיה קל יותר לקריאה. SigTif - שיחה 18:14, 12 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:נגד. לא אהבתי. חמויישֶהשיחה 12:45, 13 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת שנה בדיונים והיו רק שני תומכים. אם מישהו רוצה להציע שוב, והקטע אולי יזכה לתמיכה נרחבת יותר - זה אפשרי. חמויישֶהשיחה 12:52, 21 באוקטובר 2024 (IDT)

השלכת הרימון בכנסת

תבנית:מסגרתיודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 15:01, 15 בדצמבר 2023 (IST)

לא הבנתי מה מפתיע פה. אם מפתיע, שדואק ניסה להתמודד לכנסת, אחרי שתקף אותה ברימון, למה מופיעה הסקירה על אלימות בכנסת. לעומת זאת, אם הסקירה היא החשובה, למה דואק חוזר בסוף הקטע. אם הסקירה חשובה, צריך לסיים אותה בזה, שאחרי הקמת משמר הכנסת ההתקפות האלימות שכן הצליחו להתחולל בה, היו מתונות בהרבה, כמו המקרה בו מבקרת בכנסת תקעה לשר התקשורת דאז, רובי ריבלין, עוגה בפרצוף.
סקירה כזו, כשלעצמה, לא תפתיע מספיק, אלא אם הקטע יפתח בידיעה על תרגיל בו רשות ביטחון אחרת הביסה את משמר הכנסת באיזה שהוא תרגיל פריצה לכנסת או משהו כזה. אומרים ישנה - שיחה 15:42, 15 בדצמבר 2023 (IST)
אפשר גם כך: רצח רבין הכה את הציבור הישראלי בתדהמה, למרות שהוא לא היה המקרה הראשון בו אזרחים ישראליים, יהודים, ניסו לרצוח שרים וחברי כנסת. .... כאן שמים את כל הסקירה... מספרים גם על כך שהשר פינקס נפטר מהתקפת לב אחרי שפעמיים הניחו לו מטעני חבלה בדירה... מסיימים בזה שראש השב"כ דאז אמר עוד לפני רצח רבין, שיש סיכוי שהוא ירצח. אומרים ישנה - שיחה 15:47, 15 בדצמבר 2023 (IST)
@אומרים ישנה בכוונה ציינתי שתי התקפות קודמות על המליאה, משום שאחריהן לא הוסקו לקחים ורק אחרי האירוע של השלכת הרימון הוקם משמר הכנסת. אני מתנגד להשוואה להשלכת העוגה על רובי ריבלין. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 17:17, 15 בדצמבר 2023 (IST)
הלוואי שהייתי מופתע מזה שמדינת ישראל לא תמיד מפיקה לקחים. אומרים ישנה - שיחה 17:48, 15 בדצמבר 2023 (IST)
אגב, שניים מיושבי ראשה של הכנסת היו טרוריסטים: יצחק שמיר (לפני קום המדינה) ודב שילנסקי (גם אחרי קום המדינה). Tzafrir - שיחה 16:09, 17 בדצמבר 2023 (IST)
בלי קשר להצעה שאנו דנים בה, אפשר לתת רשימה של אנשים, שקודם כיהנו בכנסת, ואז נשלחו למאסר, ולסכם ביוצא הדופן: דב שילנסקי קודם היה אסיר ואז כיהן בכנסת. 2.53.165.144‏ 10:27, 20 בדצמבר 2023 (IST)
נתן שרנסקי תמיד מתבדח שגם אצלו ואצל יולי אדלשטיין זה היה הפוך - קודם היו הכלא (הסובייטי, במקרה שלהם) ורק אח"כ נבחרו לכנסת. ‏עמיחישיחה 10:39, 21 בדצמבר 2023 (IST)
והגדיל לעשות אריה דרעי שהיה חבר כנסת, נשלח למאסר, ושב לכהן בכנסת. Tzafrir - שיחה 11:15, 20 בדצמבר 2023 (IST)
לא רק זה, הוא אף כיהן שוב כשר. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 14:13, 20 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:נגד. אני מתקשה לזהות כאן סיפור ברור ומגובש. אומרים ישנה - שיחה 13:13, 27 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 16:17, 21 באוקטובר 2024 (IDT)

הוואי על סרט נע

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 13:10, 27 בדצמבר 2023 (IST)

בערך האנגלי w:Hawaii hotspot יש כמה תמונות שממחישות אולי טוב יותר את הנדידה. כל מדובר על יותר מהאיים שהם חלק ממדינת הוואי (וקשה להגיע אליהם מהערך הנוכחי על הוואי). Tzafrir - שיחה 14:07, 27 בדצמבר 2023 (IST)
עד כמה ששמתי לב, שם זה מעמיק יותר ממה שאפשר לפרט פה. 2A00:A041:E07F:CDB4:25E0:1D78:EB20:53A2‏ 18:00, 27 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 17:05, 21 באוקטובר 2024 (IDT)

חיל ורעדה

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 18:24, 29 בדצמבר 2023 (IST)

הצעת קיצור

תבנית:מסגרת2A00:A041:E07F:CDB4:2072:E7BF:FDCF:CC8A‏ 11:38, 30 בדצמבר 2023 (IST)

תבנית:החלפת הידעת תקופה ארוכה ללא התייחסות. חמויישֶהשיחה 17:07, 21 באוקטובר 2024 (IDT)

תבנית:הועבר

האזכור בסוף הקטע של חטא העגל איננו הולם מבחינה מתודית. וזה ממש מביך. כל הקטע קרי הנושא מציג תאריכים ולא מה אירע בהם. שהרי אירעו בהם דברים רבים. לכן המעבר מציון תאריכים קרי מועדים לציון חטא העגל זה לא ענייני ולא סביר על פי הכללים של השימוש הספציפי של האתב"ש במקרה הנידון. לפי המתודה יש לציין אם בכלל את ההתאמה ליז' בתמוז היום בו מצויין חטא העגל באמצעות ציון שבירת הלוחות שהוא שיא המאורע, ברם י"ז בתמוז כלל לא חל בהתאמה לשביעי של פסח אלא יום אחר כך, ואינו מתקשר לאות ע' בכך עשיתם סלט בבחירת רעיוניות ללא שיטתיות, זה לא רציני וזה לא כך במקורות העוסקים בנושא את-ב"ש הזה. העובדה שהלוח העברי איננו מציין את חטא העגל בט"ז בתמוז כלל אלא בי"ז בתמוז במסגרת התענית איננו מאפשר לכם להשתמש בתאריך זה בהקשר לאתב"ש כציון חטא העגל.

דבר נוסף מאחר והתוכן אמור לציין מתי חל תאריך X בלוח השנה לכן דחיית המועד טכנית איננה מהותית בפרט לא בקטע הידעת הקצר. אלא מתי התאריך יוצא. מבחינה זו שוב נכשלה תבנית זו מאחר וגם "תשעה באב" כמועד יכול להידחות וזה לא צויין. וזה לא משנה כלל שהוא יכול להידחות לענין ההתאמה בין יום ראשון של חג הפסח ליום שבו יחול התאריך תשעה באב על כל המשתמע מכך נדחה או שלא. אחר כך לא מבינים למה מתייחסים לויקיפדיה איך שמתייחסים אליה. חבל.

קטע הידעת הנ"ל זקוק לטיפול דחוף מסיבות אלה ועוד בהקדם. מי-נהרשיחה 12:56, 23 באפריל 2024 (IDT) תבנית:סוף העברה

יתכן שהביקורת צודקת. על פניה, היא נשמעת לי הגיונית. אבל איני מבין היטב את הנושא. רק אוסיף פרט מידע קטן: המילה "עגל" כלל לא מופיעה בערך צופן אתב"ש, למרות ששמות מועדים אחרים, דווקא כן מופיעים בו. תודה. אומרים ישנהשיחה 12:44, 10 במאי 2024 (IDT)
אני די בקיא בנושא ומסכים עם הביקורת. לא שמתי לב לכשל הזה עד עכשיו, אבל אני בהחלט מסכים שיש צורך לשכתב, ואעשה זאת. עניין חטא העגל מיותר לחלוטין. עניין המועד "נדחה", לא כל-כך מפריע, כי יש בכל זאת צורך לכתוב שמדובר בתאריך ט' באב (או יום העצמאות) המקורי, כי מישהו עלול להסתכל בלוח השנה, לראות שהצום לא חל באותו יום של ליל הסדר ולחשוב שישנה שגיאה. הציון "שאינו נדחה" לא מסרבל את הקטע, ולא מפריע לדעתי (לא מסכים בכלל עם המשפט "אחר כך לא מבינים למה מתייחסים לויקיפדיה איך שמתייחסים אליה. חבל." מכמה סיבות: ראשית, כי היחס לויקיפדיה הוא אחלה, כולל כל המצקצקים שכשהם מחפשים מידע, בתכל'ס ילכו לויקיפדיה דבר ראשון. שנית, כי היחס לא ישתנה מהותית לרעה בגלל ניסוח לא מושלם של קטע הידעת שהוצג פעם אחת ב-12 שנים האחרונות). חמויישֶהשיחה 13:13, 12 במאי 2024 (IDT)
את „נדחה״ צריך לקשר לערך. יום העצמאות, לדוגמה, נדחה לרוב. כמוכן, אולי להוסיף משפט שמסביר למה הקשר הוא לשנה שלפני ולא לשנה שאחרי? אני חושב שלרוב הקוראים זה לא מובן מאליו. Tzafrirשיחה 14:01, 12 במאי 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 17:12, 21 באוקטובר 2024 (IDT)

בתאריך 25 במרץ ובתאריך 29 במרץ מופיע אותו קטע על "מס החלונות", מן הסתם כדאי להחליף את אחד מהם. יצחק הורוביץ - שיחה 12:17, 23 במרץ 2023 (IST)

טופל. תודה. חמויישֶה - שיחה 14:41, 23 במרץ 2023 (IST)

יש 2 קישורים פנימיים בפתיחה: " משחק השחמט הומצא " כאשר הומצא ושחמט מובילים לאותו דבר (שחמט), אני מציע להסיר את הקישור ל"הומצא" או לשים קישור להמצאה.

אתה טועה וצודק בו זמנית. טועה, כי הקישורית הראשונה היא לערך ״שחמט״, ואילו השנייה לערך ״התפתחות משחק השחמט״. צודק, כי במבט ראשון, הערכים נראים, כאילו הם אותו ערך. בעיה. 2A00:A040:199:62EB:A976:B91F:F396:F8D3 13:09, 29 באפריל 2023 (IDT)
לסגור? Tzafrirשיחה 11:45, 8 באוגוסט 2024 (IDT)

המלך הוקון השביעי רק חנך את הכביש ב-1936, לא הורה על הקמתו (היה צ"ל סלילתו...) מציע לשנות את המשפט המאזכר את המלך: על הכביש, שנחנך ב-1936 בנוכחות המלך הוקון השביעי... Le Comte - שיחה 22:08, 17 ביוני 2021 (IDT)

חמויישה?

תוקן. Tzafrirשיחה 11:04, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 14:11, 27 באוקטובר 2024 (IST)

הקטע של היום שגוי

הקטע היומי שגוי, כפי שהיטיב להסביר תבנית:א בשיחת תבנית:הידעת? 10 במאי 2022. התוכלו בבקשה להחליף את הקטע לעת עתה? תודה, ליאור पॣ • ט' באייר ה'תשפ"ב • 14:59, 10 במאי 2022 (IDT)

בנוסף, אין לקטע הזה מקורות בערכים המקושרים. Tzafrir - שיחה 19:50, 13 בדצמבר 2022 (IST)
שוב חוזר: אין לקטע מקורות בערכים. אם אין מתנדבים להוספה, צריך להסירו. Tzafrirשיחה 10:50, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
מסכים. גם לא קטע כזה מעניין ששווה להסתכן בשגיאה עבורו... חמויישֶהשיחה 11:44, 15 באוקטובר 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:06, 28 באוקטובר 2024 (IST)

קפקא – סוכן הביטוח שלך?

תבנית:מסגרת

מבוסס על פרק 52, "קפקא – סוכן הביטוח שלך?", פודקאסט "חיות כיס", כאן 11. תודה ויום נעים, אביתר ג'שיחה • ד' בתמוז ה'תשפ"ד • 18:00, 9 ביולי 2024 (IDT)

האמונה הרווחת אינה סתם אמונה, אלא מתבטאת גם בתוכן הערך פרנץ קפקא שמקושר מהקטע. בבקשה לתקן אותו לפי המקורות לפני שהקטע הזה עולה. מעבר לזה, נראה לי שחסר לקטע הזה פלפל: יש אולי דרך לקשר את עבודתו הזו לתוכן ספריו? להזכיר את הצלת כתביו? Tzafrirשיחה 18:26, 9 ביולי 2024 (IDT)
אז הוא לא היה סתם סוכן ביטוח, אלא סוכן ביטוח בכיר. לא ידעתי את זה, שהוא היה בכיר. אבל זה עדיין לא מצדיק בעיניי קטע "הידעת". אפילו לא באוספים של הפורטלים. אומרים ישנהשיחה 18:36, 9 ביולי 2024 (IDT)
אם קפקא מילא תפקיד חשוב בהיסטוריה של ביטוח מפני אובדן כושר עבודה או ערך דומה, אז זה צריך להשתקף בערך הזה, שכרגע אין לו היסטוריה. אם בביטוח לאומי: הוא לא מוזכר בסקירה ההיסטורית הקצרה ששם. אגב, „יחתוך הפסדים״ לא מתאים להקשר של תאונות עבודה. כמוכן נראה שהקטע מפרט יותר מדי את תהליך הביטוח. Tzafrirשיחה 18:51, 9 ביולי 2024 (IDT)
לצערי, קשה לי להטעין לתוך קטע "הידעת?" קצר את כל תוכן הפודקאסט, אבל מה שעולה מתוך הפודקאסט הוא לא פחות ממדהים, ואתם מוזמנים להקשיב לו. קפקא היה ביורקרט בכיר שניהל עשרות ומאות עובדים, במקרים רבים חתם על מסמכים ניהוליים שהשפיעו רבות על הארגון שבו הוא עבד, ולעתים, גם מסמכים שעליהם היה חתום קירשנר המנכ"ל היו בעצם פרי עטו של קפקא. האדם אהב את עבודתו (בניגוד למה שנראה מהערך), והיה אחראי על הצלת המוסד, שאותו הוא כה אהב, מהדרדרות ופשיטת רגל עקב עומס ביורקרטיה, על ידי פישוט וייעול. סוכן ביטוח תפקידו למכור פוליסות, וזה לא מה שקפקא עשה. הוא ניהל וארגן והוביל מוסד ביטוח, וזה שונה לגמרי. כל התפיסה הזו שמדינה אחראית לשלום עובדיה, ולמה שיקרה להם אם ייפגעו בתאונה הייתה תפיסה חדשנית שהשפיעה בהמשך על מדינות רבות נוספות, וקפקא היה אחד מסוכני השינוי. כל התפיסה שיש לעצב את המכונות כך שיימנעו ככל היותר תאונות עבודה הייתה תפיסה חדשנית, וקפקא הוביל אותה (למשל, כשניהל מסע מאורגן היטב כדי להחליף צילינדרים מרובעים במנסרות בצילינדרים עגולים). כל התפיסה שתאונה ואסון אינם עונש מאלהים או חוסר מזל או רשלנות, אלא גם אירוע ידוע מראש שיש להיערך לקראתו, הייתה תפיסה חדשנית, שקפקא הוביל אותה. אביתר ג'שיחה • ד' בתמוז ה'תשפ"ד • 18:54, 9 ביולי 2024 (IDT)
הקשבתי לו כבר (אם כי לפני כמה שנים). תפקידם של קטעי הידעת אינו לספק מידע (כי אין בהם מקום) אלא להפנות למידע נוסף. לכן עיקרי התוכן של הפודקאסט צריכים להיות משוקפים בערכים שלנו לפני שאפשר לעשות קטע מדהים. אבל בהקשר של פלפל לקטע הידעת: התפישה הזו שאתה מציג נראית דווקא הפוכה במהותה מהקפקאיות. יכול להיות שמזה אפשר לבנות עוקץ לקטע. Tzafrirשיחה 19:00, 9 ביולי 2024 (IDT)
עם זה אני יכול להסכים. בינתיים עד שעיקרי התוכן של הפודקאסט ישוקפו בערכים, איאלץ לוותר על קטע "הידעת?" הזה. הערה קטנה: למרות שה"קפקאיות" נראית הפוכה מהתפישה שאני מציג, יש להן נקודת מפגש משותפת. בשתיהן האסון הוא בלתי נמנע. בקפקאיות הספרותית נגזרת מכך השקפת עולם פטליסטית, ובקפקאיות הביטוחית נגזרת מכך היערכות כלכלית. אביתר ג'שיחה • ד' בתמוז ה'תשפ"ד • 20:45, 9 ביולי 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 16:56, 28 באוקטובר 2024 (IST)

דבורים משתמשות בחשמל בטבע

תבנית:מסגרת

מקור: הערך אלקטרורצפציה אומרים ישנהשיחה 20:26, 30 ביוני 2024 (IDT)

תבנית:בעד Matankicשיחה 22:02, 14 ביולי 2024 (IDT)
תבנית:בעד חמויישֶהשיחה 17:51, 30 ביולי 2024 (IDT)
תבנית:בעד שמש מרפאשיחה 01:58, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:בעד חמויישֶהשיחה 16:59, 28 באוקטובר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 19:34, 28 באוקטובר 2024 (IST)

הטיית הישרדות

תבנית:מסגרת מתוך הערך הטיית הישרדות, Matankicשיחה 18:02, 19 בספטמבר 2024 (IDT)

תבנית:בעד. חמויישֶהשיחה 08:45, 20 בספטמבר 2024 (IDT)
תבנית:בעד. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 08:51, 20 בספטמבר 2024 (IDT)
כמעט תבנית:בעד. צריך לשפר את ניסוח המשפט הראשון, כי קשה להבין מתוכו מה זה ״הטיית השרדות״, לפני קריאת המשך הקטע. בתודה, אומרים ישנה מחוץ לחשבון. ‫2A00:A041:E0B8:2200:CC6C:4D4:C5E7:AD3F‬ 10:45, 20 בספטמבר 2024 (IDT)
אפשר להוסיף הגדרה, אבל אז זה כבר ניהיה משעמם. לדעתי מהסיפור אפשר להבין טוב מהי הטיית הישרדות גם מבלי לצרף הגדרה. אתה כמובן מוזמן לשפר, אולי ניתן להוסיף / לשנות כמה מילים. Matankicשיחה 13:07, 20 בספטמבר 2024 (IDT)
תבנית:בעד, בהנחה שיש מקורות. (לא בדקתי) רמי (Aizenr)שיחה 07:55, 26 באוקטובר 2024 (IDT)
הצעת שיפור

תבנית:מסגרת2A00:A041:E0B8:2200:CC6C:4D4:C5E7:AD3F‬ 22:25, 20 בספטמבר 2024 (IDT)

הנוסח השני טוב. חמויישֶהשיחה 22:13, 21 באוקטובר 2024 (IDT)
מסכים רמי (Aizenr)שיחה 07:56, 26 באוקטובר 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 13:20, 29 באוקטובר 2024 (IST)

ניצול השואה ששרף ספרים

מסוכם מתוך הערך על האיש:

תבנית:מסגרת אומרים ישנה - שיחה 08:35, 28 ביולי 2023 (IDT)

בעד. רק שאלה אחת לי: מה מוסיף משפט אייכמן לנקודה המרכזית של קטע ההידעת הזה? שמזן (שיחה) • ערכי בראבו • 21:58, 2 באוגוסט 2023 (IDT)
אם זה לא מספיק מוסיף, אפשר להסיר את זה. מה שזה מוסיף, זה הוכחת מודעות לשואה. יש בקטע שני ניגוד בין מודעות לשואה לבין שריפת ספרים. בתודה, משתמש אומרים ישנה, מחוץ לחשבון. 91.199.94.96 09:22, 3 באוגוסט 2023 (IDT)
מצטרף לשאלתו של שמזן. אבל באופן כללי הקטע בהחלט מעניין. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 12:29, 26 בספטמבר 2023 (IDT)
מודעות לשואה מוכיחה כל אישיותו :) הספרים שכתב וכל הפרסונה הציבורית שלו זועקים "שואה". אולי שווה לנסח את הניגוד בצורה ברורה יותר. שמזן (שיחה) • ערכי בראבו • 12:31, 26 בספטמבר 2023 (IDT)
מה היה בסוף? הספרים הוכחדו? איילשיחה 17:53, 12 בדצמבר 2023 (IST)
לא יודע. המקורות לא פרטו זאת. צר לי. אומרים ישנה - שיחה 19:03, 12 בדצמבר 2023 (IST)
אני חושב שהקטע מעניין אבל משאיר את הקורא עם שאלות. צריך לנסח את הקטע על ספריית הקונגרס בצורה ברורה יותר. פעמי-עליוןשיחה 16:21, 9 באוגוסט 2024 (IDT)
הוספתי מילות יחס. אני מקווה שזה עוזר עם הקריאות. לגבי השאלות, אין לי תשובות. לא יודע אם למישהו אחר יש. אומרים ישנהשיחה 10:00, 10 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 10:21, 14 בנובמבר 2024 (IST)

אוסטריה ואוסטרליה, שמות דומים, משמעות שונה

אני עוד צריך לסגנן ולנסח את זה: בשפות גרמאניות רבות וגם בגרמנית ואנגלית, המילה אוסטָר לגלגוליה השונים פירושה "מזרח" או "למזרח" (east, est, ēast, aus-to, austra, ōstar). בכל השפות הללו ובעוד הרבה שפות (כולל עברית וארמית), שמו של הכיוון "מזרח", פירושו "המקום שבו השמש זורחת" או "לכיוון השמש". לכן, שמה הקדום של אוסטריה, אוסטריכי (Ostarrîchi), פירושו הממלכה המזרחית: אוסטר = מזרחית, ריכי (כמו רייך בגרמנית, ורקס בלטינית) = ממלכה. מספר שפות שמקורן בלטינית, "ליטנו" את השם אוסטריכי (Österreich), לשם בעל צליל יותר לטיני, וכינו אותה "אוסטריה" (או שמות דומים). אבל, בלטינית אוסטֶר (auster) פירושו בכלל "דרום", מה שיצר את שמה של אוסטרליה, מתוך הביטוי "טרה אוסטרליס אינקוגניטו" = הארץ הדרומית הבלתי מוכרת. יוצא שקיימות שתי מדינות ששמן מכיל את התחילית אוסטר (Austr-), אבל באחת פירוש התחילית הוא מזרח, ובאחת – דרום. אביתר ג'שיחה • 15:50, 1 באוגוסט 2023 (IDT)

המקור לכל זה נובע משאלה שלי ב"הכה את המומחה", וכן מהערכים בויקי' האנגלית, East, Name of Austria, Terra Australis, ומהערך טרה אוסטרליס. אביתר ג'שיחה • 15:51, 1 באוגוסט 2023 (IDT)
ומישהו הפנה לכך שגם הדרום הלטיני הוא מילה שמקורה הקדום הוא ככל הנראה באותה מילה עתיקה שמשמעותה היא „זריחה״. אבל אין לי מושג איך לנסח את זה. Tzafrir - שיחה 16:19, 1 באוגוסט 2023 (IDT)
אם תצליח לנסח את זה בתור פואנטה של קטע, זה יחזק את הקטע. כללית, זה חומר טוב. צריך רק לראות את הנוסח הסופי כדי להחילט עד כמה זה טוב. אומרים ישנה - שיחה 17:44, 1 באוגוסט 2023 (IDT)
ואו, זה סופר מעניין ונושא מצוין לקטע הידעת! ‏Funcs‏ 𐫱 שיחה 01:36, 2 באוגוסט 2023 (IDT)
שאלה: באיזו שפה זה "Ostarrîchi"? ובאיזו "Österreich"? דג קטן - שיחה 06:27, 2 באוגוסט 2023 (IDT)
גרמנית עילית עתיקה וגרמנית מודרנית, בהתאמה. 21:52, 2 באוגוסט 2023 (IDT)
ניסיון:

תבנית:מסגרת

  1. עוד לא מצאתי מקור לקשר בין המילה "זריחה" לבין הדרום הלטיני.
  2. משום מה, לא מצליח לעטוף את הטקסט במסגרת.

אביתר ג'שיחה • 12:48, 10 באוגוסט 2023 (IDT)

למדור הידעת של פורטל בלשנות, זה מספיק טוב. לדף הראשי, לא נראה לי. יש הרבה מילים, שבשפות דמות, יש להן משמעות לא לגמרי זהה. בעברית "לחם" זה בשר בערבית. גם למילים "כורסא" ו"חורף" יש משמעות לא לגמרי זהה בשתי השפות. בצרפתית, רשיון עסק נקרא "פטנט". וכולי וכולי. אומרים ישנה - שיחה 14:25, 12 באוגוסט 2023 (IDT)
מה שנראה לי מעניין: יש כאן שני שמות של מדינות שמאוד דומים ואפילו מבלבלים [כידוע, ליכטנשטיין היא המדינה שנמצאת בין שבדיה לאוסטרליה]. אבל יש להם משמעות שונה לחלוטין. הדרום הלטיני והמזרח הגרמני [בצירוף תוספות שונות שלא מהשורש]. אבל רגע, בעצם יכול להיות [לא הבנתי בדיוק עד כמה זה מוסכם על החוקרים] שיש מקור משותף לאותו דרום לטיני ומזרח גרמני?
הקטע הנוכחי הוא אולי בלשני מדי? Tzafrir - שיחה 10:20, 13 באוגוסט 2023 (IDT)
אם הוא רק "בלשני מדי", אפשר לשים אותו במדור "הידעת" של פורטל בלשנות. לדעתי הוא גם לא מספר על שום דבר מיוחד. בשפות דומות, למילים דומות יש משמעויות דומות אך לא תמיד זהות. מה מיוחד פה? מה מפתיע פה? אומרים ישנה - שיחה 22:08, 23 בספטמבר 2023 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 10:54, 14 בנובמבר 2024 (IST)

האלוף שנידון למאסר של יום וקיבל חנינה

תבנית:מסגרתיודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 09:37, 5 באוקטובר 2023 (IDT)

האם החנינה הייתה רק מהמאסר או גם מהקנס? מה היה ערכה של לירה אחת בזמנו? כמה שנים מאוחר יותר טוהר שם הקורבן? ועל מה מעמד מי שהוציא להורג את מי, שטרם טוהר שמו? על רצח? 2A00:A041:E07F:DCE9:785B:B8D5:4121:A1EC 06:39, 6 באוקטובר 2023 (IDT)
אינני יודע בדיוק, אני חושב שגם וגם. לא הצלחתי למצוא מה היה ערכה של לירה אחת בזמנו וזה כנראה גם לא רלוונטי. שמו של טוביאנסקי טוהר ביולי 1949, ארבעה חודשים טרם מתן גזר הדין. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 13:44, 6 באוקטובר 2023 (IDT)
איסר בארי היה ראש קהילת המודיעין הישראלית בפועל מעבר לכהונתו כראש אמ״ן. הערך עליו מספר שכבר כמה חודשים קודם לכן הוא הודח בגלל שהתברר שהוא זייף מסמכים בניסיון להוכיח שיתוף פעולה של אבא חושי עם הבריטים. הייתה נגדו עוד חקירה עומדת באותו השלב. לכן באותו השלב היה ברור שיש לו מוסר מפוקפק אבל נראה שרצו לסגור את הדברים בשקט: הוא הואשם, קיבל מכה קטנה על היד, וזהו. הנשיא חיים השני העניק חנינה קצת יותר מדהימה מהחנינה הזו. Tzafrir - שיחה 14:36, 6 באוקטובר 2023 (IDT)
צריך לחשוב איך כותבים את כל זה. יש פה גרעין לקטע "הידעת" מוצלח. אומרים ישנה - שיחה 18:09, 6 באוקטובר 2023 (IDT)
מה בדיוק היה סעיף האישום? רצח? הריגה ברשלנות? 2A00:A041:E07F:DCE9:E5BE:4BF0:230B:A41D 08:06, 7 באוקטובר 2023 (IDT)
@אומרים ישנה (אם זה אכן אתה), הריגה וחריגה מסמכות. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 23:16, 7 באוקטובר 2023 (IDT)
@Tzafrir @אומרים ישנה מה דעתכם על הקטע כעת? יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 20:14, 27 בדצמבר 2023 (IST)
אומרים ישנה מחוץ לחשבון: הקטע מאוד השתפר. בהחלט מוזר שעל מעורבות ברצח מקבלים עונש כה קל. צריך רק להסביר שליקה אחת הייתה מעט (או הרבה) כסף אז. אגב, יתכן שמדובר בלירה ארץ-ישראלית ולא בלירה ישראלית. 2A10:8012:7:D666:C581:CD12:53D5:2951‏ 22:46, 27 בדצמבר 2023 (IST)
@אומרים ישנה תיקנתי, יש עוד הערות? יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 00:48, 1 בינואר 2024 (IST)
יכול להיות שזה דווקא כן לירה ישראלית. הקטע לא ברור. יש לבדוק לעומק. זה שלב המעבר בין המטבעות. בכל מקרה, האם ב1949 לירה הייתה הרבה או מעט כסף? זו הנקודה החשובה. אומרים ישנה - שיחה 12:33, 1 בינואר 2024 (IST)
טוב. לפי הערך "לירה ארץ ישראלית", בספטמבר 1948 1.8 לירות היו דולר אחד. ולפי הדף https://tools.carboncollective.co/inflation/us/1948/1/ דולר של 1948 הוא 11.48 דולר של 2024. 1/1.8 = 0.555 = 5/9. 5/9 של 11.48 דולר זה 6.38 דולר בימנו או 23 שקל של ימנו. זה בערך כרטיס אוטובוס בין עירוני דו כיווני. אומרים ישנה - שיחה 12:48, 1 בינואר 2024 (IST)
@אומרים ישנה בראבו על החישוב והמהירות. אז הקטע עדיין בסדר לדעתך? יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 16:47, 2 בינואר 2024 (IST)
תבנית:בעד אומרים ישנה - שיחה 18:59, 2 בינואר 2024 (IST)
תבנית:בעד. לדעתי ברור שלירה אחת זהו קנס סימלי, ולא נדרש להמיר את זה לסכומים של ימינו. אפשר להוסיף את המילה קנס סימלי. חמויישֶהשיחה 11:08, 20 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:א, תבנית:א, אשמח שתחוו דעתכם על הקטע. לדעתי הוא בול. גם מעניין, גם מקשר לערכים אחרים מעניינים, גם מפתיע ולא מוכר לכל אחד. חמויישֶהשיחה 15:46, 21 באוקטובר 2024 (IDT)
נוטה להתנגד. אני מעדיף קטע הידעת שבמרכז פרשת מאיר טוביאנסקי. בסופו אפשר לציין את ה"עונש" והחנינה לברי. יש לי זכרון מאורפל שיש קטע כזה. משהוא יכול לנסות לבדוק? רמי (Aizenr)שיחה 17:41, 22 באוקטובר 2024 (IDT)
אני חושב שהקטע הזה טוב. אפשר לשבץ במרווח של כמה חודשים ממנו קטע שבמרכזו פרשת טוביאנסקי כפי שהציע רמי, אבל הקטע הנדון פה עומד בפני עצמו בעיניי. פעמי-עליוןשיחה 12:40, 27 באוקטובר 2024 (IST)
@Aizenr כמדומני אין קטע כזה. יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 16:44, 28 באוקטובר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:00, 14 בנובמבר 2024 (IST)

מי ביקש קטע על חזרה בתשובה, שבת וקריירת משחק?

תבנית:מסגרת

מתוך פורטל הומור. אומרים ישנהשיחה 17:49, 31 ביולי 2024 (IDT)

תבנית:בעד ארז האורזשיחה 🎗 16:59, 9 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:בעד איילשיחה 23:15, 10 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:בעד רמי (Aizenr)שיחה 13:44, 30 באוקטובר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 15:46, 18 בנובמבר 2024 (IST)

ריתוך ספונטני

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 20:19, 12 באוגוסט 2023 (IDT)

תבנית:בעד מעניין. אולי יהיה יותר מעניין אם נהפוך את הסדר בין שני חלקי הקטע? חמויישֶה - שיחה 13:42, 22 באוגוסט 2023 (IDT)
בעד הקטע ובעד היפוך הסדר. הקישורים ל"מידע" במלה "לדעת" ול"תגלית" במלה "התגלה" מיותרים. פעמי-עליוןשיחה 00:32, 10 באפריל 2024 (IDT)

ונהפוכהו: תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 21:58, 22 באוגוסט 2023 (IDT)

אני חושב שככה עדיף, אבל אשמח לשמוע עוד תגובות. חמויישֶה - שיחה 08:54, 23 באוגוסט 2023 (IDT)
באמת עדיף כך. אבל מבחינתי גם הגרסה הקודמת בסדר. אומרים ישנה - שיחה 09:39, 23 באוגוסט 2023 (IDT)
יש כרגע רק שני תומכים מלבד מציע הקטע. אין מסתייגים. עוד מישהו מעוניין להביע דעתו על מנת שנתקדם? חמויישֶהשיחה 12:56, 21 באוקטובר 2024 (IDT)
נראה לי טוב. נראה לי שעדיף לשנות קצת את הסדר: „חיבור של שתי פיסות מתכת (ריתוך),״ Tzafrirשיחה 13:07, 22 באוקטובר 2024 (IDT)
אתה מוזמן לעשות זאת. תודה. אומרים ישנהשיחה 14:37, 22 באוקטובר 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 09:15, 19 בנובמבר 2024 (IST)

מלחמת השימפנזים בגומבה

אני חושב שאפשר ליצור קטע הידעת מעניין שיתבסס על הערך מלחמת השימפנזים בגומבה. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 18:59, 18 בספטמבר 2022 (IDT)

סיכמתי קטע מהערך למדור הידעת של פורטל בעלי חיים. נראה לי שבזאת מתמצא הפוטנציאל של הרעיון. תודה. אומרים ישנה - שיחה 11:36, 18 במרץ 2023 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 13:13, 2 בדצמבר 2024 (IST)

גנבת זרע

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 09:40, 23 באוגוסט 2023 (IDT)

מקרה מפתיע, אבל לא נראה לי שזה מתאים ל"הידעת?" @חמויישה מה דעתך? יודוקוליסהמכולת • הצטרפו למיזם יחסי החוץ! 13:36, 24 באוגוסט 2023 (IDT)
אני תבנית:בעד. חמויישֶה - שיחה 01:41, 12 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:א, באיזה פסק דין מדובר? חמויישֶהשיחה 12:51, 13 באוגוסט 2024 (IDT)
אני לא חושב שצריך לציין פסק דין, זה משהו ידוע. גם אותי זה הפתיע ששמעתי על זה לראשונה (לא במדור הידעת), הסיבה היא שמערכת המשפט שמה את טובת הילד במרכז. לדעתי צריך להוסיף את ההסבר. תבנית:בעד מותנה Matankicשיחה 13:56, 13 באוגוסט 2024 (IDT)
אם העניין לא מופיע במקורות של אחד הערכים המרכזיים שאליהם מפנה הקטע, אז איני זוכר כבר מה מקור המידע ואיך להרחיב אותו. צר לי. אומרים ישנהשיחה 22:27, 13 באוגוסט 2024 (IDT)
אני חושב שמצאתי את פסק הדין: [1]
עקרי הדברים שתואמים לקטע הידעת :
פסק הדין ניתן ב 21/04/2013 כמו שכתוב בקטע. בברכה, Matankicשיחה 23:45, 13 באוגוסט 2024 (IDT)
עכשיו הכול מסובך. האם הפיצויים יהיו בסכום דומה לזה של המזונות, שישולמו כל השנים? סכום גדול משמעותית? קטן משמעותית? אומרים ישנהשיחה 20:39, 14 באוגוסט 2024 (IDT)
מן הסתם המזונות שהגבר משלם (1400 כפול 12 חודשים כפול קרוב ל 18 שנים) + ההוצאות הנלוות שהוא יצטרך לשלם הם משמעותית יותר מהפיצוי הדחוי של האישה. גם אם מדובר בסכומים שהם יחסית קטנים, החלק המפתיע בקטע זה שלא מעניין את מערכת המשפט מה היה בין ההורים, מעניין אותם בעיקר טובת הילד, ועל הגבר שממנו "נגנב" הזרע לשאת בהשלכות. Matankicשיחה 12:33, 15 באוגוסט 2024 (IDT)
יש כרגע שני תומכים מלבד מציע הקטע (המעניין, לדעתי). מישהו עוד מעוניין להביע את דעתו על מנת שנתקדם? תבנית:א, תבנית:א? חמויישֶהשיחה 13:50, 21 באוקטובר 2024 (IDT)
{{בעד מותנה}}
  • מציעה להוסיף את המלים "וזאת משיקולי טובת הילד" בסוף המשפט הראשון.
  • מציעה להוסיף את המקור לדף השיחה של הקטע (או אולי עדיף לקטע עצמו תחת noinclude)
  • מציע לשקול להוסיף את המלים ", אם כי בסכום נמוך בהרבה מסכום המזונת" בסוף המשפט האחרון. (סעיף זה אינו תנאי לתמיכתי)
רמי (Aizenr)שיחה 13:51, 22 באוקטובר 2024 (IDT)
אם המקור מצוי בדף בולט, עליו נסמך הקטע, איני רואה טעם להוסיפו לקטע הידעת. ואם הוא אינו מופיע בערכי המקור, יש להוסיפו אליהם, אלא אם כן הוא חסר חשיבות אנציקלופדית. ובמקרה בו הקטע על נושא חסר כל חשיבות אנציקלופדית, הוא לא מתאים לדף הראשי של ויקיפדיה.
לגבי המלל שאתה מציע להוסיף, מבחינתי אתה יכול להוסיפו. תודה. אומרים ישנהשיחה 14:35, 22 באוקטובר 2024 (IDT)
מפתיע ומרתק. אני רואה שמקור (לא איכותי במיוחד, אך מספיק טוב), נמצא בערך גנבת זרע. אני בעד. פעמי-עליוןשיחה 12:43, 27 באוקטובר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 13:20, 2 בדצמבר 2024 (IST)

אין צבען כחול בעיניים כחולות

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 10:44, 8 בדצמבר 2023 (IST)

לא הבנתי, אז למה עיניים כחולות נראות כחולות? גופיקו (שיחה) 12:59, 8 בדצמבר 2023 (IST)
לא בגלל שאור כל שהוא נבלע, אלא בגלל שאור לא כחול מוסט הצידה שוב ושוב ומתאבך עם עצמו. 2.53.174.70‏ 15:28, 8 בדצמבר 2023 (IST)
נחמד ומעניין אבל הטקסט "מדעי" מידי וכדאי לפשט אותו קצת. שנית, המידע כאן לא מופיע בערך הדל צבע עיניים שדורש הרחבה לפני שמקשרים אליו. טל (רונאלדיניו המלךשיחה) 14:02, 9 בדצמבר 2023 (IST)
פישטתי. הסרתי את עניין העיניים, למשל. אומרים ישנה - שיחה 14:23, 9 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:בעד. מעניין. SigTif - שיחה 18:00, 12 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:נגד חמויישֶהשיחה 15:59, 21 באוקטובר 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 15:22, 2 בדצמבר 2024 (IST)

כוכב הצפון לא תמיד מראה את הצפון

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 12:28, 15 בדצמבר 2023 (IST)

אולי תמונת ההמחשה יכולה להיות תמונת חשיפה ארוכה של כוכבים בלילה שמראה מסלולים קשתיים שלהם? Tzafrir - שיחה 14:44, 27 בדצמבר 2023 (IST)
יש הצעה ספציפית, אולי? 2A00:A041:E07F:CDB4:25E0:1D78:EB20:53A2‏ 17:45, 27 בדצמבר 2023 (IST)
הצעות דומות (מדעיות יותר, ובלי המצרים הקדמונים) נדחו כאן, וכאן. חמויישֶה - שיחה 11:58, 28 בדצמבר 2023 (IST)
אולי הן נדחו דווקא בגלל שהן ניסו להסביר יותר מדי חומר, בפחות מדי מילים? בתודה, אומרים ישנה, מחוץ לחשבון. 2A0D:6FC7:526:B7C5:618D:4E1E:F33E:8E96‏ 16:18, 28 בדצמבר 2023 (IST)
אני תבנית:נגד. הקטע לא מסביר באופן בהיר מספיק איך עובדת השיטה הפרעונית. כבר פיניתי לילה שלם לתצפית ולא הבנתי מה אני צריך לעשות. חמויישֶהשיחה 16:16, 21 באוקטובר 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת כשנה ללא תגובת תמיכה. חמויישֶהשיחה 15:28, 2 בדצמבר 2024 (IST)

פער המסה

תבנית:מסגרת

בברכה, אביתר ג'שיחה • ג' באב ה'תשפ"ד • 18:36, 6 באוגוסט 2024 (IDT)

הרעיון מצויין. אבל הניסוח דורש ליטוש נוסף. אומרים ישנהשיחה 12:36, 7 באוגוסט 2024 (IDT)
הצעת תמצות

תבנית:מסגרת אומרים ישנהשיחה 13:12, 7 באוגוסט 2024 (IDT)

ברשותך, הגהתי מעט את ההצעה שלך. אגב, לעניות דעתי, אנרגיית הקשר המשתחררת נובעת לא רק מהקשר בין הפרוטונים לנייטרונים ליצירת הגרעין, אלא גם מהקשר שבין גרעין האטום לאלקטרונים ליצירת האטום כולו, אבל אולי אני טועה. עוד אגב, מטבעות הם שם עצם ממין זכר. אביתר ג'שיחה • י"א באב ה'תשפ"ד • 11:33, 15 באוגוסט 2024 (IDT)
תודה. אבל אני חושב, שלדקדק על "כ-8 פרומיל" במקום על "כמעט אחוז", זה מעכב את הקריאה, ומושך את תשומת הלב מהעיקר. גם לא הבנתי לפי איזה כלל אתה כותב מספרים באותיות ובספרות. אותי לימדו, שבמשפט פשוט, מספר שמתואר במילה בודדת יכתב באותיות, אחרת בספרות, אך בצירוף ליחידות מידה, במספרים סידוריים, ובמשפט מתרגיל בחשבון, רק ספרות. (חוץ מזה, לפי אתר האקדמיה ללשון העברית, מטבע הוא גם זכר והיא גם נקבה. ולגבי הקשר בין הפרוטונים לאלקטרונים, אני ממש לא בטוח שיש בו תופעה של פער מסה, כי בראקציות כימיות, לא גרעיניות, נשמר חוק שימור המסה.) אומרים ישנהשיחה 15:23, 15 באוגוסט 2024 (IDT)
תבנית:נגד. הקטע אינו קריא עבור מי שאין לו תואר במדעים מדוייקים. עבור מי שכן יש לו תואר, הוא קריא, אבל לא מעניין מספיק. חמויישֶהשיחה 16:13, 15 באוגוסט 2024 (IDT)
אם הקטע יסודר קצר ולעניין הוא יהיה קריא ומעניין עבור אנשים רבים. אומרים ישנהשיחה 20:43, 15 באוגוסט 2024 (IDT)
יש פוטנציאל, אבל אני חושב שנדרש שינוי מהותי. ברמת התוכן, הקטע רומז (או אומר בגרסה ראשונה) שהעניין הוא גודל העצמים. אבל העניין בעצם הוא סוג הקשר בין העצמים (והאנרגיה שקשר זה מגלם.). ברמת הצורה, יש יותר מידי חישובים ומספרים מדויקים שיכולים להרתיע. אנסה לתת גירסה משלי:
-----
מסתה הכוללת של ערימת עצמים שווה לסכום המסות של כל אחד מן העצמים כשהוא בנפרד. במאה ה-20 גילו שעיקרון זה שנראה כמעט מובן מאליו לא מתקיים באופן מדויק. לפי עקרון השקלות בין מסה לאנרגיה, מסה ואנרגיה יכולת להפוך זו לזו בעת תגובה על פי
נוסחתו המפורסמת של איינשטיין E=mc^2.
.
לכן אם בעת תגובה כלשהי משתחררת אנרגיה, מסת התוצרים תהיה קטנה ממסת המגבים בהתאם לאנרגיה שהשתחררה. המקדם c^2 כה גדול כך שאפילו אם נפלטת כמות גדולה של אנרגיה כמו בערה או בפיצוץ, המסה שהפחת לאנרגיה זניחה. אולם בתגובות אתירות אנרגיה במיוחד, כמו למשל בקוע גרעיני, מסה זאת אנינה זניחה כלל. כך לדוגמה בפצצת ביקוע גרעיני, כ0.5% מהחומר שמתבעקה הופך לאנרגיה. בפצצת היתוך גרעיני אחוז המסה שהופך לאנרגיה גבוהה אף יותר והוא עמד על כ2%.
-----
זה עדיין גלומי. אם רוצים אני יכול להוסיף קישורים ולבדוק את העובדות. כמו כן, בשונה מהקטע המקורי אין כן איזכור ישיר לפער המסה. זה קצת חבל. אם רוצים אני יכול לנסות לדחוף אותו. כרגע זה נראה לי קצת מלכותי מידי בגישה הנוכחית.
תגידו לי אם אתם אוהבים את הכיון.
להתראות, רמי (Aizenr)שיחה 17:26, 29 באוקטובר 2024 (IST)
ההפשטה הבאה

תבנית:מסגרתאומרים ישנהשיחה 21:23, 15 באוגוסט 2024 (IDT)

מצטער. בעיני עדיין לא נגיש (ברגע שכתבת "שמסתו 1.00866u" איבדת את הקורא הממוצע). וחוזר על עמדתי, שגם אם הכל היה נהיר ומזמין קריאה, זה לא מספיק מעניין. חמויישֶהשיחה 09:40, 18 באוגוסט 2024 (IDT)
אפשר לשנות את "u" ל"יחידות". הקורא הממוצע כן מבין שברים עשרוניים. אומרים ישנהשיחה 18:38, 18 באוגוסט 2024 (IDT)

פער המסה, תיקון על פי הערות רמי (Aizenr)

תבנית:מסגרתאומרים ישנהשיחה 13:48, 30 באוקטובר 2024 (IST)

לא אוהב. חמויישֶהשיחה 15:44, 18 בנובמבר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת תומך אחד בלבד בדיון. חמויישֶהשיחה 11:10, 10 בדצמבר 2024 (IST)

נוזל שחיות בעלות ריאות יכולות לנשום בו

לפי ויקיפדיה האנגלית, Perfluorohexane הוא נוזל כזה. אבל הערך האנגלי לקוני. אם רוצים קטע "היידעת" מוצלח, צריך ערך עברי רחב מהערך האנגלי. אחרת קוראי הדף הראשי יתאכזבו שקטע "הידעת" שולח אותם לקצרמר. אומרים ישנה - שיחה 17:26, 15 בספטמבר 2023 (IDT)

תבנית:החלפת הידעת אין עם מה לעבוד. חמויישֶהשיחה 15:59, 22 בדצמבר 2024 (IST)

לפי הכתוב בויקיפדיה באנגלית, התבנית מתארת עלילה לא אמיתית. לא נמצאו ראיות בבדיקה למכות מחפץ קהה, אלא דווקא ראיות לפגיעה מקליע. יורש העצר לא נבדק בכלל ב-1992, ובשום מקום לא מתואר שנורה 6 פעמים, אלא פעם אחת בלבד. מה גם שהבדיקה לא בוצעה על ידי המשטרה, אלא על ידי חוקרים פרטיים. בדף השיחה של התבנית כבר עלו ספקות בעבר לגבי התוכן. לדעתי צריך להסיר ולעדכן את הערך. מתייג את תבנית:א. מתקןמחשבשיחה 03:59, 5 בספטמבר 2024 (IDT)

תוכל בבקשה להפנות אותי למקור המדובר? תודה, ‏עמיחישיחה 21:39, 5 בספטמבר 2024 (IDT)
מהערך באנגלית על תבנית:אנ:
"In 1991, Vetsera's remains were disturbed again, this time by Helmut Flatzelsteiner, a Linz furniture dealer obsessed with the Mayerling incident who removed them for a forensic examination at his expense, which took place in February 1993.[22] Flatzelsteiner told the examiners that the remains belonged to a relative killed 100 years earlier who may have been shot in the head or stabbed. One expert thought that this might be possible, but since the skull was in a state of advanced decomposition, it could not be confirmed.[21] Other experts confirmed the presence of the remains of a bullet, as well as the hair being singed from the impact."
המקורות לפסקה הזאת הם כתבי עת שאין לי גישה אליהם וראיון עם היסטוריונית שזמין ביוטיוב- לפי האתר שלה עוסקת בהיסטוריה של אוסטריה במאה ה-19 וכותבת ביוגרפיה על הברונית. מתקןמחשבשיחה 11:56, 8 בספטמבר 2024 (IDT)
בערכים האחרים בעברית עדיין מופיעות הדעות שהיא לא נרצחה מירי. האם זה בטוח לא נכון? ‏עמיחישיחה 12:05, 8 בספטמבר 2024 (IDT)
זה בטוח שהמשטרה לא עשתה בדיקה, הנסיך לא נורה שש פעמים, ואין הוכחה שהברונית נרצחה במכות מחפץ קהה. הערך פרשת מאיירלינג נראה כמו תרגום של הערך האנגלי, לפי הערך להבנתי הממצאים של בדיקות השלד לא חד משמעיים. הערך רודולף, נסיך הכתר של אוסטריה מכיל טענות ללא מקור, שלא תואמות את ערך הפרשה.
אולי במקום למחוק את התבנית עדיף לנסח אותה מחדש תוך כדי אזכור העניין הרב שעוררה הפרשה, התיאוריות שהתפתחו לאורך השנים והמכתבים שנמצאו ב-2015. מתקןמחשבשיחה 22:22, 8 בספטמבר 2024 (IDT)
רעיון טוב! ‏עמיחישיחה 22:28, 8 בספטמבר 2024 (IDT)
ניסחתי מחדש באופן נכון יותר, והורדתי טענות שככל הנראה אינן נכונות. חמויישֶהשיחה 16:07, 22 בדצמבר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 16:07, 22 בדצמבר 2024 (IST)

בית המחוקקים הישראלי במוזיאון תל אביב

אני מציע שני נוסחים:

אחד ארוך יותר, אבל, לדעתי, גם מעניין יותר:

תבנית:מסגרת

ואחד, קצר יותר:

תבנית:מסגרת

המקורות הם בערך על משכן הכנסת, ובכל ההפניות מערך זה. בברכה, אביתר ג'שיחה • י"ט בחשוון ה'תשפ"ה • 13:27, 20 בנובמבר 2024 (IST)

אולי כך?

תבנית:מסגרת

תבנית:שכח לחתום

תודה על התזכורת. אומרים ישנהשיחה 15:06, 20 בנובמבר 2024 (IST)

הנוסח הזה מקובל עליי. הגהתי אותו קלות. אביתר ג'שיחה • י"ט בחשוון ה'תשפ"ה • 14:58, 20 בנובמבר 2024 (IST)

תבנית:בעד אומרים ישנהשיחה 15:14, 20 בנובמבר 2024 (IST)
תבנית:בעד חמויישֶהשיחה 14:34, 21 בנובמבר 2024 (IST)
בקריאה נוספת, יש לי מספר הערות לנוסח האחרון:
  1. אמנם מועצת המדינה הזמנית והכנסת הן הרשות המוקקת של מדינת ישראל, אבל השימוש בכינוי הרומז "הרשות" ("תחילה הרשות קיימה..."), קצת לא ברור בקריאה ראשונה. כדאי לחשוב על ניסוח ברור יותר.
  2. אמנם כל 37 חברי מועצת העם, שהפכה להיות מועצת המדינה הזמנית, חתומים על הכרזת העצמאות, אבל אני לא בטוח שזה נכון לומר שהרשות המחוקקת קיימה את הכרזת העצמאות. לפני שהוקמה המדינה בהכרזת העצמאות לא כל כך ברור שהייתה לה רשות מחוקקת, ואני סבור שדוד בן גוריון שקרא את נוסח ההכרזה ראה את עצמו כנציגה של מנהלת העם ולא של מועצת העם, כלומר, מי שהקים את המדינה היה הקבינט של היישוב שהפך להיות הממשלה, הרשות המבצעת, ולא הפרלמנט, הרשות המחוקקת. זה גם די הגיוני כשחושבים על העניין הזה. הקמה של מדינה נעשית על ידי גוף של פוליטיקאים ביצועיסטיים, ולא על ידי פרלמנטרים. הדבר הזה מתעצם עוד יותר, כשזוכרים שמועצת המדינה והכנסת נועדו להיות בכלל הרשות המכוננת של המדינה, וכשזוכרים שההצבעה על שאלת הקמת המדינה נערכה במנהלת העם ולא במועצת.
  3. משהו בסיבה ובתוצאה לגבי המעבר מבית אברלה פחות מתחבר לי. הישיבה של מועצת המדינה בבית אברלה נועדה מראש להיות זמנית, עד שיימצא מקום טוב יותר. בגלל שידעו שהולכות להיות בחירות לכנסת בקרוב, אמרו שבינתיים מועצת המדינה תשב בלשכת ראש הממשלה, ואחר כך כשתהיה כנסת "כבר נמצא לה מקום". בסוף, בגלל המלחמה, הבחירות לכנסת נדחו, והיה צריך למצוא מקום יותר מתאים, בלי יכולת לחכות לכנסת.
  4. אולי כדאי להחליף את התמונה, לתמונה של משכן הכנסת הנוכחי.
זהו. אשמח להערותיכם. אביתר ג'שיחה • ז' בכסלו ה'תשפ"ה • 13:47, 8 בדצמבר 2024 (IST)
האם תוכל להציג נוסח אלטרנטיבי, בבקשה? אומרים ישנהשיחה 14:18, 8 בדצמבר 2024 (IST)
ניסיון. נא חוו את דעתכם:

תבנית:מסגרת

אביתר ג'שיחה • ח' בכסלו ה'תשפ"ה • 18:32, 8 בדצמבר 2024 (IST)
  1. גם הנוסח הזה קביל עלי.
  2. הנוסח שלך לא עונה למה שהצגת כבעיה, בסעיף מספר 1 של דבריך. לדעתי, אפשר להשאיר את הדברים כמו שהם. אבל לדעתך, יש בזה בעיה, ואינך פותר אותה.
  3. תבנית:כתב מחוק - טופל.
  4. תודה.
אומרים ישנהשיחה 20:39, 8 בדצמבר 2024 (IST)
אז מה קורה עם הקטע? שני הנוסחים האחרונים מקובלים עלי, עם העדפה קלה לשני. כדאי לדעתי, שהתמונה תהיה של משכנה הנוכחי של הכנסת. אביתר ג'שיחה • ט"ז בכסלו ה'תשפ"ה • 11:11, 17 בדצמבר 2024 (IST)
תבנית:בעד חמויישֶהשיחה 15:47, 17 בדצמבר 2024 (IST)
תבנית:בעד - יותר בעד מאשר הבעד של הגרסאות הקודמות. תודה. אומרים ישנהשיחה 21:15, 17 בדצמבר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 13:17, 7 בינואר 2025 (IST)

הגלידה הדנית שלא באה מדנמרק

תבנית:מסגרת מקור: הערכים האגן דאז ומיתוג זר. קלונימוס - שיחה 12:42, 13 בפברואר 2024 (IST)

  1. נושא הקטע ורוב הצגתו, מצויינים.
  2. אבל מאמצע הקטע אתה נכנס לפירוט יתר טפל, שמטשטש את הפואנטה. קטע "הידעת", כמו בדיחה, צריך לדעת לספר.
  3. קבל גרסה בלי כניסה לטפל:

תבנית:מסגרת אומרים ישנה - שיחה 19:18, 13 בפברואר 2024 (IST)

ואפרופו מיתוג זר, בארץ נמכרה בעבר סדרת ספרי בלשים, שהוצגה כאילו היא מתורגמת באנגלית, וכאילו היא נכתבה בארצות הברית, אבל הכותבים ישבו בארץ וכתבו אותה בעברית. תכננתי כבר לפני כמה שנים לכתוב על זה קטע, אבל שכחתי את שם הסדרה, ואני לא מצליח למצוא יותר את המידע על אודותה. אומרים ישנה - שיחה 19:23, 13 בפברואר 2024 (IST)
אחלה קיצור. אני איתך. קלונימוס - שיחה 22:53, 13 בפברואר 2024 (IST)
פטריק קים? (וכן, הקטע החדש נראה לי טוב) Tzafrir - שיחה 23:08, 13 בפברואר 2024 (IST)
תבנית:בעד. קטע מצוין. בניסוח החדש הושמט המידע על כך שאין להאגן דאז אין אף סניף בסקנדינביה. זה אחלה פאנץ'. 10:48, 15 בפברואר 2024 (IST)חמויישֶה - שיחה
הצעתי:

תבנית:מסגרת

חמויישֶה - שיחה 12:26, 19 בפברואר 2024 (IST)
אם כבר מוסיפים את המשפט "להאגן דאז ישנם סניפים במדינות רבות, אולם אין לה אף סניף בסקנדינביה," עדיף להוסיף לו עוד כמה מילים. הנה כך:
להאגן דאז ישנם סניפים במדינות רבות, אולם אין לה אף סניף בסקנדינביה. אולי זה משום, שהמיתוג הזה אכן קריטי למכירת הגלידה הזו. אומרים ישנה - שיחה 22:26, 19 בפברואר 2024 (IST)
אני לא חושב שכדאי להוסיף השערה לקטע הידעת. חמויישֶהשיחה 11:03, 7 במרץ 2024 (IST)
אני תבנית:בעד הקטע אבל אני תבנית:נגד המשפט על סקנדינביה - לדעתי הוא משפט סיום לא כזה טוב שמטשטש את הפאנצ' של הקטע. ‏💛🤍tonsi Sokomoka💜🖤‏ • שיחהשעשועון "של מי התמונה הזאת" חוזר ובגדול! • ∞ • 14:01, 24 במרץ 2024 (IST)
דווקא אני חושב שהוא פאנץ' בפני עצמו, שמתעלה על הפאנץ' של שאר הקטע: לגליה הלכאורה סקנדינבית, אין סניפים בסקנדינביה. חמויישֶהשיחה 11:46, 25 במרץ 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 10:46, 11 בפברואר 2025 (IST)

בעיה פתוחה במתמטיקה בסיסית

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 16:44, 6 בדצמבר 2023 (IST)

הכותרת מוזרה, וכך גם משפט הפתיחה. השאר נכון (אבל אפשר לוותר על 4 ו-2). עוזי ו. - שיחה 19:04, 7 בדצמבר 2023 (IST)
כיצד היית אתה מנסח את הכותרת והמשפט הראשון? 2A00:A041:E07F:CCF3:A04D:824:7BC7:5384‏ 21:04, 7 בדצמבר 2023 (IST)
בעיה פתוחה במתמטיקה אלמנטרית. "למרות שהמתמטיקה בת זמננו מתוחכמת ורבת כלים, ומסוגלת לפתור בעיות קשות לרוב, יש בה בעיות שטרם נפתרו שאפשר להבין ללא שום השכלה מיוחדת". ערכתי גם את הפסקה עצמה. אגב, (1) הוכחו תוצאות חלקיות לרוב, כגון [2]. (2) אפשר, בלב שקט, לקשר את הנושא גם לטרחנות מתמטית (הם מוכיחים את הבעיה הזו שוב ושוב). עוזי ו. - שיחה 12:26, 8 בדצמבר 2023 (IST)
ככה בסדר? אומרים ישנה - שיחה 16:25, 8 בדצמבר 2023 (IST)
תבנית:בעד חמויישֶהשיחה 12:32, 23 בספטמבר 2024 (IDT)
הוספתי, בהתאם להצעתו של תבנית:א, משפט על טרחנות מתמטית. חמויישֶהשיחה 13:51, 26 בספטמבר 2024 (IDT)
אין מתנגדים לקטע, ויש תומכים, אבל לא המון. תבנית:א, תבנית:א, הקטע מספיק טוב לדעתכם?
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 10:49, 11 בפברואר 2025 (IST)

המצפן איבד את הצפון

תבנית:מסגרת אומרים ישנה - שיחה 13:52, 13 בדצמבר 2023 (IST)

עניין טכני: בהידעת שמופיעים בעמוד הראשי לא מומלץ לשלב קישור לערך שלא קיים, במיוחד אם זהו הערך הראשי שעליו מבוסס הקטע. הערך האנגלי תבנית:אנ די קצרצר אם בא לך להכחיל אותו. טל (רונאלדיניו המלךשיחה) 17:03, 13 בדצמבר 2023 (IST)
הכחלתי את בית מצפן בינתיים. טל (רונאלדיניו המלךשיחה) 15:44, 17 בדצמבר 2023 (IST)
תודה! אומרים ישנה - שיחה 20:21, 17 בדצמבר 2023 (IST)
הערה: קשה לי להאמין שספינות, כלי תחבורה שאמורים לשייט בתוך כמות אדירה של מי ים, עשויות מברזל טהור. ברזל הוא בין המתכות שמגיבות בצורה הגרועה ביותר לנוכחות של מים, בעיקר מים מלוחים, וההחלדה שלו פשוט מפרקת אותו לגמרי. כנראה שחומר הגלם שממנו בונים את חלקי האוניות הוא-
  1. פלדת אל-חלדסגסוגת של ברזל עם כרום, ולעיתים גם עם פחמן וניקל
  2. ברזל צבוע בצבע עמיד למים
  3. ברזל מצופה במתכת עמידה לחלודה כגון אבץ
אם בניית רכיבי הספינות היא מפלדת אל-חלד, הרי שבעיית המגנטיות פחות מורגשת, בייחוד אם משולב ניקל בפלדת האל-חלד.
יום נעים, אביתר ג'שיחה • 11:25, 16 בינואר 2024 (IST)
לא נראה לי, שבעיית המגנטיות נפתרת, כשמצפים / צובעים את הברזל, או כשמוסיפים לו טיפונת קובלט. 2A00:A041:E07F:CDB4:4D61:D643:6B19:E36D‏ 21:37, 16 בינואר 2024 (IST)
תבנית:נגד חמויישֶהשיחה 16:02, 21 באוקטובר 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 10:50, 11 בפברואר 2025 (IST)

סרט גרוזיני

תבנית:מסגרת

סיום אפשרי ראשון: תבנית:מסגרת

סיום אפשרי שני: תבנית:מסגרת אומרים ישנה - שיחה 16:36, 20 בינואר 2024 (IST)

תבנית:בעד, סיום ראשון עדיף. איילשיחה 21:54, 20 בינואר 2024 (IST)
תבנית:בעד מסכים שהסיום הראשון עדיף. אולי כדאי להרחיב קצת על דמותה של קוסאשווילי בסרט. ארז האורזשיחה 22:22, 20 בינואר 2024 (IST)
תבנית:בעד, אבל חושב בדיוק הפוך. הקטע יכול להיות קצרצר ולהסתיים במילים דובר קוסאשווילי. חמויישֶהשיחה 10:00, 3 בדצמבר 2024 (IST)
למה גרוזיני ולא גאורגי? Geageaשיחה 16:42, 3 בדצמבר 2024 (IST)
הכותרת אינה חלק מהקטע ואין בעיקרון שום בעיה לשנות אותה. אם כבר: שם השפה מופיע בחלק מהגרסאות של הקטע (בראשונה: כציטוט של דובר). Tzafrirשיחה 17:38, 3 בדצמבר 2024 (IST)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 10:54, 11 בפברואר 2025 (IST)

סונאטת סלסולי השטן

תבנית:מסגרת בברכה, ‏ישרוןשיחה 19:58, 20 בינואר 2024 (IST)

לא הבנתי מה מפתיע פה. אומרים ישנה - שיחה 21:43, 20 בינואר 2024 (IST)
זה חביב ומעניין לא יודע עד כמה מפתיע. איילשיחה 21:58, 20 בינואר 2024 (IST)
הרבה רעיונות טובים בהרבה תחומים, השגו בהשראת חלומות, או שנטען שהושגו כך. אומרים ישנה - שיחה 12:21, 21 בינואר 2024 (IST)
לדעתי מה שלא שגרתי כאן זה התוכן של החלום המדובר. ‏ישרוןשיחה 16:05, 21 בינואר 2024 (IST)
זה מרתק ובהחלט לא שגרתי. סיפור רקע כזה ליצירה מאותה תקופה הוא יוצא דופן. תבנית:בעד פעמי-עליוןשיחה 22:52, 9 באפריל 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 10:58, 11 בפברואר 2025 (IST)

כל אחד הוא אור קטן, וכולנו מאיר לנסקי

תבנית:מסגרתאומרים ישנה - שיחה 19:06, 22 בינואר 2024 (IST)

אני בעד. אפשר גם להשתמש בעוד מידע על "הרכש", שמופיע בין היתר בערך על סבא שלי דוד רפאל בנעט. ‏עמיחישיחה 00:27, 25 בינואר 2024 (IST)
הוא באמת אחד היהודים היחידים שבקשתם לאזרחות נדחתה? כמוכן: האמברגו לא היה טכנית רק על צד אחד בסכסוך אלא על כל אנשי הארץ, יהודים וערבים כאחד (גם הערבים שהתחמשו נאלצו להבריח לארץ נשק). אבל לצידם של הערבים פעלו גם צבאות שיכלו לקנות נשק בחו״ל (בתחילה צבא ההצלה ובהמשך צבאות ערב השונים). אני מציע להשמיט את „רק על צד אחד בסכסוך״. Tzafrir - שיחה 10:35, 25 בינואר 2024 (IST)
1. כן, הוא בהחלט אחד היהודים הבודדים שבקשת האזחרות שלהם נדחתה. באופן כללי ישראל נותנת אזרחות לכל יהודי שמבקש. כולל עבריינים. כולל נרקומנים. כולל פעילים אוטואנטישמים (אלו שלדעת כולם הם כאלו. לא רק אלו, שלדעת חצי עם הם כאלו).
2. לפי מה שאתה מתאר, דווקא כן היה אמברגו נשק רק על צד אחד בסכסוך.
תודה. אומרים ישנה - שיחה 17:37, 25 בינואר 2024 (IST)
נו? ולמה הוא נדחה? צריך לדעתי לענות על כך במפורש, לא רק ברמז. פעמי-עליוןשיחה 22:49, 9 באפריל 2024 (IDT)
השאלה אם נתנו על הסיבה הכרזה רשמית. אומרים ישנהשיחה 12:23, 10 באפריל 2024 (IDT)
הסיבה שבקשתו נדחתה היא החשש להיותו "מסכן את שלום הציבור". אפשר להבין את זה מהתאור שלו בקטע "המאפיונר מאיר לנסקי". למרות שלמדתי על זה בשיעור אזרחות בכיתה ח', כנראה שלא כולם מכירים. אני תבנית:בעד. חמויישֶהשיחה 12:12, 21 ביולי 2024 (IDT)
תבנית:החלפת הידעת חמויישֶהשיחה 11:06, 11 בפברואר 2025 (IST)

מרוקו והמוסד

תבנית:מסגרת מקור: ארל'ה שרף, גלויות מהמוסד, הוצאת כנרת זמורה דביר, 2022 (עמ' 73 - 78). רדיומן - שיחה 17:59, 7 בינואר 2024 (IST)

אם הדברים נככונים, אני בעד הקטע. אבל בשביל זה יש להוסיף את המידע, קודם כול, לערכים הרלוונטיים. בהמשך צריך לראות איך המידע הזה מתיישב עם מידע מנומק אחר באותם ערכים. רק אחרי שזה יקרה, יהיה אפשרי להשתמש בקטע. תודה. אומרים ישנה - שיחה 21:07, 7 בינואר 2024 (IST)
הדברים מפורסמים, ולא נראה לי מפתיע לעמוד הראשי. אפשר במדורי הידעת בפורטלים. איש עיטי - הבה נשיחה 22:25, 20 בינואר 2024 (IST)
תבנית:בעד חמויישֶהשיחה 10:51, 11 בפברואר 2025 (IST)
תבנית:החלפת הידעת מיעוט משתתפים בדיון. חמויישֶהשיחה 11:04, 27 בפברואר 2025 (IST)